Stimata Doamna Lia Perjovschi, stimata Galerie Unicredit

Pe strada cea aglomerata, unde eu ca prin farmec imi parchez masina, am vazut lume noua. Si m-am dat mai aproape sa vad mai bine. Dar cu cat ma apropiam, cu atat pricepeam mai greu. In Piata Victoriei, in continuarea Bancii Unicredit, s-a mai deschis ceva ce ar putea semana a banca (tot Unicredit), doar ca dincolo de sigla lor din geam, pe un afis mare, alb scrie la modul cel mai serios CURATOR: LIA PERJOVSCHI. Desi frecventez mai des banci decat galerii de arta, tot m-a incurcat alaturarea dintre curator si banca. Asa ca am cercetat mai departe si m-a mai luminat un cuvant: STATEMENT…. Ma rog… Apoi ochii mei au tras o raita rapida dincolo de geamuri si au semnalat: ceva ce seamana cu o expozitie, ciorchini de fotografii mici lipite de pereti albi, alti pereti albi in cea mai mare parte goi, o masa, trei tricouri pe o sarma, ceva cu Obama pe unul dintre ele (hm, mult prea neoriginal, tricourile cu Obama s-au fumat de mult), un Obiect Suspendat Neidentificat (un zigzag din bete atarnat de tavan), niste scaune, oameni asezati pe ele, mai ales un tanar cu o sapca de stofa, very British.Tavanul, nefinisat, cu tevi, sarme si neoane. Undeva scrie mic: Centrul de Arta si Cultura Contemporana Unicredit. Aha, deci sigla din geam nu era uitata si ea acolo, era cu un scop. Banca are centru de arta si curator. Sau poate a inchiriat. Nu, ca scrie Centrul Unicredit. Mai sa fie… Am intors cateva zile la rand capul dupa aceasta noua aparitie in peisajul din Victoriei. Azi am dat un search pe net ca sa vad cum stau lucrurile oficial. Am aflat ca: „Pentru prima data in ultimii 20 de ani o banca devine centru de arta”. Cam nasol. Acum, in prea-plinul crizei financiare, nu stiu cat de bine da sa anunti ca ai facut din sucursala ta expozitie de arta 🙂

Ca sa prind curaj sa calc pragul Galeriei Unicredit, l-am cautat pe net si mai adanc. Si am inteles ca este: „acel loc al confluentelor de mesaje trecute si prezente si al ideologiilor”, „un spatiu independent work-in-progress, un spatiu de productie si cercetare al vizualului, al discursivului si al performativului. Mai mult”, „Functia vitala a spatiului va ramine, insa, concretizarea.” Galeria se numeste PAVILION si Lia Perjovschi este de parere ca: „E magic pentru ca lucrurile se intampla!” si ca spatiul nu este pentru zombie care intra si spun „Ce-i asta?”. In mare, noua institutie vrea sa ridice stacheta in randul artistilor dar si al consumatorilor de arta.

Fratilor…

Nu ridicati nicio stacheta. Asa nu. In PAVILION nu intra lume. Serios, trec mereu pe-acolo. E doar cercul stramt care sta la masa dreptunghiulara. E doar baiatul cu sapca in carouri cu care s-ar alia cel mult vizualul, discursivul si performativul. Niciodata omul de rand.

Stimata doamna Lia Perjovschi, pentru binele acestui Statement, pentru ca el sa nu fie ingropat in nepasarea trecatorilor, pentru ca eforturile sa fi meritat, ar trebui sa va ganditi serios sa atrageti oamenii sa intre si sa asculte, sa vada, sa inteleaga povestea. Eu una, as angaja animatori si i-as pune la intrare cu baloane colorate, sa strige dupa oameni. Sa intre toti, sa intre mame cu copii in brate, femei fandosite, tipi sobri cu mobilul lipit de perciune, mosi si babe, tot poporul mancacios din Springtime, toti ametitii care parcheaza unii peste altii in fata expozitiei.

Eu una, vad galeria de arta ca pe o galerie. Nu ca pe un muzeu. O vad galagioasa, o vad mustind, o vad dandu-si coate, o vad pipaind, o vad spunand povestea mai departe, o vad socializand, debitand. Suna misto ce am citit, concret, despre expozitie: cu traseul vietii noastre, tarii noastre, civilizatiei internet. Dar galeria nu e galerie. Mi-ar placea ca tineretul sa-si dea intalnire la galerie. „Ne vedem la Pavilion. Imediat pe dreapta, e un animator imbracat in Wall-e. Vezi ca e cu intrare: trebuie sa-i dai lui Wall-e o cutie goala de bere si 5 PET-uri. Altfel nu te lasa.”

Daca este chiar un proiect bestial, care mi-ar schimba cel putin ziua, saptamana (n-am pretentii sa-mi schimbe viata), atunci cineva sa mi-l vanda si mie.

3 răspunsuri

  1. Luana,
    de-as fie eu doamna Lia, as pune in practica ideile tale. Nu te-as plati pentru ele, ba chiar ai iesi in pierdere. Tu te-ai gandit ca, daca succesul ar bate la usa galeriei, tu n-ai mai putea parca nici asa, ca prin farmec, in mijlocul strazii?

  2. eu zic sa lasi baloanele la o parte si sa intri. nimeni nu iti va putea „vinde” nimic daca tu ai atat de multe idei preconcepute in cap. acolo e un loc magic. nu numai pentru ca iti gasesti tu loc de parcat masina.

    tocmai pentru ca ai mai des drumuri la banca decat in galeriile de arta ar trebui sa te duci acolo.

    no offence!

    • florentina: intr-adevar, sa gasesti loc de parcare in Victoriei e pura magie! Cat despre magia acelei expozitii, faptul ca imi scapa numai mie, probabil n-ar trebui sa dea de gandit. Dar faptul ca ea scapa tuturor (ma rog, majoritatii), atunci ar trebui luata o decizie inteleapta in legatura cu acel spatiu. Pentru ca trece timpul, trece primavara si rufele sunt tot acolo, la uscat, pozele mici sunt tot acolo, ghemuite pe peretii demni de cauze mai bune… Iar magie nu e decat in heliul din baloanele virtuale agatate la intrare. In rest nu exista decat absurd. O cladire trista, lumea trece si zice, „a, centru de cultura, deci asa arata un centru de cultura si arta, gol, trist si neinteles, ok, sa ne vedem de ale noastre.” Idei preconcepute? Da, ideea mea preconceputa este ca adevarata cultura are calitatea de a satura foamea de cultura, dar si de a crea foame de cultura! Pavilionul e el, singur, in lumea lui, cu doamnele care spala podelele nebatute, obsesiv, in fiecare dimineata. Nici nu l-as fi luat in seama, daca nu mi s-ar fi parut risipa de spatiu in vremurile astea. Dar, in definitiv, decat sa fie o cladire pustie pe care sa scrie „de vanzare” sau „for rent”, mai bine una aparent folosita si curata ca o farmacie.

Lasă un răspuns

