Programeaza-te pentru spectacol

editorial – aparut in revista Femeia de februarie 2009 – in sfarsit arhivez editoriale si incep cu ultimul, ca mi-e lene sa dau copy paste din urma.

In viata mea se intampla lucruri spectaculoase. A, nu mi se intampla neaparat mie, dar se intampla in viata mea. Si eu am un principiu care imi mentine ridicat nivelul general de satisfactie, si anume: cand vad un lucru care-mi place, atunci acel lucru e al meu (de exemplu, daca tu ai un trenci care mie-mi place la nebunie, atunci e al meu, decat ca-l porti tu. Dar el tot al meu e!). Principiul, se-ntelege, nu-l aplic doar la haine, ci si la stari, intamplari, sanse. Un lucru spectaculos care nu mi s-a intamplat personal, dar s-a intamplat in viata mea, este acela ca buna mea colega de redactie, Gabriela, se marita. Eu inca nu cred, pentru ca in ochii ei nu vad decat o betie din care astept sa se trezeasca, sa o stropim cu apa si sa ne spuna, pe bune, ce are de gand. Si alt motiv pentru care nu cred, este acela ca el a zis „Da?” si ea a zis „Da!” dupa ce marea lor iubire a implinit complicata varsta de o… saptamana! E clar, am imbatranit. Eu de curand am aniversat zece. Ani. De cand am dansat prima oara si mi-a spus cum il cheama. Pentru ca avea un nume frumos, mi l-am gravat pe verigheta. Dar sa ne intoarcem la colega mea care, la fix o luna de la prima imbujorare, se marita. O fi bine? Cine poate sti? Pana la urma de ce ar trebui sa lasam timpul sa treaca pentru a lua decizii importante? Doar pentru a ne supune la teste? Oamenii prea precauti, cred eu, se programeaza mult mai des pentru esec decat oamenii care se arunca, incantati, cu capul inainte. Pentru ca a fi precaut inseamna a avea in minte, din start, eroarea si posibilitatea ei. In general, cand avem o parere, e un lucru omenesc sa cautam sa ne dovedim acel lucru.

Deci, cumva, oamenii foarte precauti isi inchid singuri multe porti si se simt triumfali atunci cand constata ca au avut dreptate si ca precautia lor a fost cu folos. La fel, cei care actioneaza din instinct si din entuziasm vor incerca din toate puterile sa-si dovedeasca faptul ca au facut astfel cea mai buna alegere. Vor lua din intamplarile lor doar lucrurile pozitive si cu ele vor merge inainte. Si toate astea, pentru ca noi toti, oricare ne-ar fi motoarele de gandire, cu bujii optimiste sau pesimiste, Vrem Sa Avem Dreptate!

Asa ca, draga mea Gabriela, recunosc ca eu m-am panicat atunci cand tu, cu ochii jucausi si alunecosi ca un patinoar plin de copii fericiti, mi-ai spus „Ma marit” si mi-ai aratat, drept dovada, fluturasul de pe inel. Dar imi retrag toate intrebarile panicate pe care ti le-am pus, pentru ca sunt din ce in ce mai convinsa ca lucrurile spectaculoase ti se intampla numai atunci cand le dai voie sa intre in viata ta. Si, in general, ele nu intra politicos, ci dau buzna si trantesc usa de perete. Totul e sa le primesti cu acelasi entuziasm cu care ele apar. Ca si cum ati fi doi prieteni vechi care nu s-au mai vazut de mult. Apropo de prieteni vechi! Un alt lucru spectaculos care mi s-a intamplat, de data asta mie, a fost acela ca, fix la 10 ani dupa ce am inchis ultimul capitol al unei mari iubiri de tinerete timpurie, am primit un mail de la mare departare. Si era el, si am vorbit, si am ras, si ne-am spus in cinci randuri fiecare povestea deceniului scurs printre noi. Eu am sot si doi copii frumosi, el are camin si slujba cu vedere la ocean.

Marile iubiri nu trec pur si simplu. Marile iubiri se pun la pastrare. Si spectacolul trebuie sa continue. Daca vrei spectacol, ai spectacol. Daca nu, ai exact ceea ce vrei. Februarie vine cu serbarile iubirii (Valentine’s, Dragobete). Poti sa razi de ele, poti sa le detesti, poti sa le consideri doar comert cu inimi chicioase de plus. Totusi, oricand ti se da un motiv de sarbatoare, e placut sa profiti. Ai doar de castigat. Luna asta, n-ai decat sa faci si tu precum colega mea proaspat ceruta: traieste-ti iubirea, nu-ti consuma timpul gandindu-te la ea, criticand-o, rontaindu-i scenariile posibile.

In februarie, urarea mea pentru tine este: Fa-ti timp sa traiesti spectaculos!

Lasă un răspuns

